loading...

Journal

Jak generatywne wyszukiwanie AI może zaszkodzić generowaniu leadów dla marek?

  • 5 Maja 2024

Od lat wyszukiwanie organiczne stanowi podstawową część podręcznika marketingowego do generowania ruchu w witrynie, pozyskiwania potencjalnych klientów i sprzedaży. Jednak generatywna sztuczna inteligencja już wkrótce może trochę namieszać...

Według Search Engine Land, obecnie około połowa (53,3%) całego ruchu w witrynie pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Gartner przewiduje, że do 2028 r. marki odnotują spadek ruchu organicznego o 50% lub więcej, ponieważ konsumenci będą korzystać z generatywnego wyszukiwania AI.
Spadek ten prawdopodobnie nastąpi jeszcze szybciej, mówi Nicole Leffer, niezależny doradca CMO ds. sztucznej inteligencji.

"Jeśli spojrzysz na pierwszych użytkowników generatywnej sztucznej inteligencji i na to, jak szybko zmienia się ich zachowanie, to jest to absolutnie szalone" - mówi. "Pokażesz im coś takiego jak ChatGPT lub Perplexity.ai, a oni już nigdy nie użyją Google, a przynajmniej nie tak jak kiedyś".

Wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na SEO i zaangażowanie klientów

To było kilka trudnych lat dla osób pracujących lub zależnych od organicznego SEO. Najpierw TikTok wyprzedził Google jako wyszukiwarka wybierana przez przyszłych nabywców. Teraz sztuczna inteligencja chce całkowicie zmienić sposób, w jaki uczymy się i angażujemy za pośrednictwem Internetu.

To, co sprawia, że generatywne chatboty AI są tak potężne, to fakt, że klienci mogą poprosić je o sugestie zakupu w oparciu o dowolne kryteria, takie jak cechy produktu, oceny użytkowników, ceny i lokalizację.

Pozwala to kupującym zignorować wszystkie wyskakujące reklamy, promocje i inne taktyki, których marketerzy często używają, aby zwabić ludzi na strony internetowe. Teoretycznie generatywna sztuczna inteligencja może również sprawić, że strategie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) będą mniej skuteczne dla marek poprzez tworzenie treści dostosowanych do potrzeb użytkownika na dużą skalę.
Innymi słowy, jeśli kupujący online mają możliwość przeprowadzania większości swoich badań produktów za pomocą narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, jest mniej prawdopodobne, że zobaczą lub zareagują na słowa kluczowe, których marketerzy używają, aby się do nich odwołać.

"Ponieważ ludzie coraz częściej polegają na chatbotach AI w swoich potrzebach zakupowych, bezpośrednie zaangażowanie, które marki tradycyjnie kultywowały za pośrednictwem swoich stron internetowych, jest zagrożone" - mówi Neil Sahota, doradca ONZ ds. sztucznej inteligencji i dyrektor generalny ACSILabs, think tanku zajmującego się sztuczną inteligencją. "Będzie to wyzwaniem dla marketerów do wprowadzania innowacji lub stawienia czoła malejącej widoczności na rynku cyfrowym" – dodaje.

4 sposoby na przygotowanie się na wpływ generatywnej sztucznej inteligencji

Przezwyciężenie negatywnego wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na organiczny ruch w witrynie nie będzie łatwe ale marketerzy mogą przejąć kontrolę, znając wyzwania i opracowując strategię dla tej ogromnej zmiany. Oto cztery podejścia:

1. Przyjęcie optymalizacji AI.
Tak jak marketerzy opanowali SEO do perfekcji, tak samo muszą myśleć o wpływaniu na systemy inteligencji, takie jak chatboty AI, aby osiągać wyniki sprzyjające ich markom, mówi Leffer. Współpracując ze swoimi partnerami technologicznymi, CMO powinni dopracowywać własne algorytmy i modele AI w celu poprawy wydajności, dokładności i efektywności. Powinni również próbować wpływać na szkolenie dużych modeli językowych (LLM) zasilających generatywne chatboty AI. Jeden ze sposobów: Inwestuj więcej w PR i blogi, ponieważ chatboty AI są szkolone na podstawie opublikowanych artykułów, sugeruje Leffer.

2. Współpraca z platformami generatywnej sztucznej inteligencji.
Osobiści asystenci AI - uzbrojeni w kompleksowe dane na temat preferencji, nawyków i historii zakupów użytkowników - będą działać jako strażnicy ich uwagi i portfeli, mówi Sahota. Zaleca on firmom współpracę z dostawcami generatywnej sztucznej inteligencji w celu reprezentowania ich marek w wynikach chatbotów.

3. Personalizacja treści dla AI.
Neil Sahota przewiduje, że podróże klientów w przyszłości staną się bardziej płynne i zintegrowane, a asystenci AI będą obsługiwać wszystko, od odkrywania produktów po informacje zwrotne po zakupie. Marketerzy będą musieli "projektować doświadczenia, które są atrakcyjne nie tylko dla ludzi, ale także dla algorytmów AI, które ich reprezentują. Obejmuje to tworzenie treści i interakcji, które są łatwo interpretowane i cenione przez AI, zapewniając, że przekaz marki jest skutecznie przekazywany za pośrednictwem tego nowego medium" – dodaje.

4. Zwalczaj ogień ogniem.
Chociaż sztuczna inteligencja może osłabić możliwości generowania leadów online, technologia ta może również pomóc w znalezieniu potencjalnych klientów. Na przykład marketerzy mogą zintegrować ją z systemami oceny leadów, aby pomóc w identyfikacji i priorytetyzacji najlepszych potencjalnych klientów. Podobnie, narzędzia analityczne AI mogą pomóc zrozumieć zachowania konsumentów, aby pomóc w tworzeniu kampanii, które są spersonalizowane, przewidując potrzeby klientów, mówi Sahota.
Nie działaj w pojedynkę. Ponieważ sztuczna inteligencja ewoluuje tak szybko, przeciętnemu marketerowi trudno będzie pozostać na bieżąco z najlepszymi praktykami w zakresie radzenia sobie z tą technologią. Dlatego tak ważne jest tworzenie lub dołączanie do społeczności marketingowych, aby wspólnie doświadczać tych zmian i dzielić się najnowszymi pomysłami na ich wykorzystanie, mówi Leffler.

Maksymalne wykorzystanie potencjału wyszukiwania generatywnego AI

Generatywna sztuczna inteligencja ma zmienić sposób, w jaki marketerzy przyciągają i angażują klientów. Nie wiadomo, w jakim stopniu tak się stanie. Jednak planując tę transformację już teraz, marketerzy mogą zminimalizować szkody dla swoich programów, jednocześnie maksymalizując długoterminowy wzrost i sukces.

"Kluczem dla marketerów jest zachowanie zdolności adaptacyjnych, ciągłe uczenie się i ewoluowanie wraz z technologiami AI" - mówi Sahota. "W ten sposób mogą pewnie poruszać się po tym niezbadanym terytorium, tworząc strategie marketingowe, które nie tylko docierają do ludzi, ale także tak naprawdę rezonują zarówno z ludźmi, jak i ich asystentami AI".


←    Wróć
Masz pytania lub chcesz uzyskać więcej informacji?

consulting[at]agataskipiol.pl